سه شنبه 3 ارديبهشت 1398 _
  امروز
سه شنبه
ارديبهشت 1398
3
قمری:18 شعبان 1440

میلادی:23 آوریل 2019
 
 سال 97

 
 روزانه

 
 اعتدال
 
تاریخ : دوشنبه 13 اسفند 1397     |     کد : 707

با تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تبریز اتفاق افتاد:

کاهش 112 میلیارد تومان از درآمدها و هزینه ها ی عمرانی سال 98 / شهرداری باید ملزم به کسب درآمد از سرمایه های خود شود

صد و دهمین جلسه علنی رسمی شورای اسلامی شهر تبریز برگزار شد.

شکور اکبر نژاد رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در ابتدای جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز گفت: فرمانداری تذکر داده که بودجه نویسی بر اساس سازمان های مصوب وزارت کشور تدوین نشده است و شهردار و ‌معاونین در این خصوص توضیح دهند.
محمد باقر بهشتی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز در ابتدای این جلسه گفت: کلیات بودجه در جلسه فوق العاده گذشته تصویب شده است و شورای شهر باید تفصیل بودجه را بررسی کند.
وی ادامه داد: در کلیات بودجه سقف درآمد ها و هزینه ها به مبلغ ۲۶۶۸ میلیارد تومان تصویب شده است بطوریکه هزینه های جاری ۱۳۳۰ میلیارد و هزینه عمرانی ۱۳۳۸ میلیارد تومان است و لایحه پیشنهادی شهرداری ۱۱۲ میلیارد تومان کاهش یافته است.
بهشتی در ادامه با بیان اینکه شورای اسلامی شهر تبریز باید هزینه های جاری، عمرانی و تبصره ها را تصویب کند، خاطر نشان کرد: از ۲۶۶۸ میلیارد تومان در بخش درآمد،  ۲۱۷۵ میلیارد مربوط به مرکز و مناطق و ۱۰۶۰ میلیارد تومان مربوط به سازمان های وابسته است که جمع کل بودجه با ارقام تکراری ۳۲۳۵ میلیارد تومان است.
شهرام دبیری نیز در این خصوص گفت: در قسمت درآمد توضیحاتی داده شد، در حال حاضر ما باید ۱۱۲ میلیارد از درآمد کم کنیم و دکتر بهشتی کد های لازم را برای کاهش درآمد را اعلام کنند.
مرتضی موحد نیا معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری تبریز نیز در این خصوص گفت: در بحث سازمان ها که از طرف وزارت کشور اعلام شده ادغام شوند و شورای شهر نیز اصرار داشته و تصویب شده است، در شورای حل اختلاف این ادغام رد شده است.
وی ادامه داد: سازمان هایی که ادغام شده اند، بودجه سال آینده بر این اساس نوشته شده و برای بقیه سازمان ها بصورت مستقل بودجه نوشته شده است.
فرج محمد قلیزاده دبیر هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: از طرف فرماندار محترم دو بار مبنی بر ادغام و بودجه سازمان ها نامه ارسال شده است و در این نامه ها تاکید شده است که بودجه سال آینده بر حسب دستورالعمل جدید و سازمان های مصوب وزارت کشور تدوین شود.
موحد نیا در این خصوص توضیحاتی داد و گفت: تمام سازمان های اعلامی وزارت کشور ادغام شده اند و فقط سازمان حمل و نقل درون شهری یعنی سازمان تاکسیرانی و شرکت واحد باقی مانده است.
وی ادامه داد: وزارت کشور به این نتیجه رسیده اند که برخی سازمان ها لاجرم باید توسط ماده ۸۴ اداره شوند چرا که در غیر این صورت به یکی از ادارات کل شهرداری تبدیل می شوند

فرج قلیزاده در ادامه گفت: در بحث بودجه، بودجه سازمان های زیبا سازی و پارک ها، سازمان های ورزش و فرهنگی هنری بصورت متفاوت ارایه شده اند و تنها سازمان خدمات موتوری و پسماند یکجا آمده است.
شهرام دبیری نیز در این مورد گفت: باید بودجه سازمان هایی که ادغام شده اند یکجا بررسی شوند و در مرحله بعدی باید اساسنامه این سازمان ها را تصویب کنیم تا توسط وزارت کشور تایید شود و فعالیت سازمانی که اساسنامه ندارد غیر قانونی است.
محمد اشرف نیا رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز در این خصوص توضیحاتی داد و گفت: قانون تصویب اساسنامه مشخص است، شهرداری باید اساسنامه پیشنهادی را تهیه و شورا تصویب کند و‌ در نهایت توسط وزارت کشور تایی شود.
وی ادامه داد: ماهیت فعالیت تاکسیرانی با شرکت واحد یکی نیست که ادغام شوند، باید وزارت کشور در این زمینه تدبیر کند، چرا که ماهیت فعالیت حمل و نقل عمومی با تاکسیرانی کاملا متفاوت است.
اشرف نیا خاطر نشان کرد: باید کارشناسان وزارت کشور در این خصوص توجه ویژه داشته باشند و اول باید زیر ساخت ها و تمهیدات لازم اتخاذ شوند، اینکه به شهرداری تبریز برای ادغام این دو سازمان فشار بیاوریم اصلا کار خوبی نیست.
شهرام دبیری نیز در این خصوص گفت: پیشنهاد می شود از لحاظ بودجه سازمان هایی که ادغام شده اند در کنار هم بررسی شوند و اگر شهرداری در چارت سازمانی مشکل دارد و نمی خواهند سازمانی را ادغام کند از طریق استانداری پیگیری کنند و تا زمانی که اساسنامه سازمان ها تصویب نشده نمی‌توانند فعالیت کنند.
بهشتی نیز در خصوص ادغام سازمان های شهرداری تبریز گفت: سازمان هایی که ادغام شده اند هم بصورت تنها و هم بصورت ادغام شده بررسی کنیم و در صورت ادغام، بودجه ادغام شده و در غیر اینصورت بودجه انفرادی عمل می شود.
در ادامه این جلسه شهرام دبیری گفت: باید درآمد شهرداری در بودجه پیشنهادی را ۱۱۲ میلیارد کاهش دهیم و
کمیسیون برنامه و بودجه از کد های مختلف بودجه را کاهش داده تا بودجه به ۲۶۶۸ میلیارد تومان کاهش یابد.
فرج قلیزاده نیز در این خصوص گفت: در برخی جا ها تا ۵ برابر افزایش وجود دارد، این درآمد ها و عوارض ها چرا تا این حد افزایش داشته اند؟
وی ادامه داد: بطور مثال عوارض بر پروانه های ساختمانی بیش از دو برابر ، هزینه زیر بنای غیر مسکونی ۵ برابر شده اند و در کل افزایش ها بیشتر از دو برابر شده اند.
قلیزاده ادامه داد: در بحث اتوبوسرانی، سال گذشته ریالی از دولت اخذ نشده است ولی در بودجه سال آینده ۶۰ میلیارد تومان کمک دولتی آورده شده است.
شکور اکبرنژاد، ضمن اعلام اینکه دولت در مواجهه با بودجه شهرداری تبریز همانطور که با بودجه کلان شهرهای دیگر برخورد می‌کند، برخورد کند خاطر نشان کرد: بودجه شهرداری اصفهان با وجود عدم ادغام سازمان ها و اجرای چارت جدید تصویب شده ولی با استناد به همین مورد به بودجه شهرداری تبریز ایراد وارد می‌کنند.
محمد باقر بهشتی نیز در این خصوص ضمن ارایه توضیحاتی، گفت: ابتدا با مسئولین شهرداری مرکز بودجه بررسی شده است، سپس با تک تک مناطق و سازمان ها بودجه پیشنهادی منطقه و سازمان بررسی شده است.
وی همچنین در مورد کمک دولتی نیز توضیحاتی داد و گفت: اگر این ارقام حذف شوند دولت دیگر هیچ کمکی به شهرداری نخواهد داشت، آوردن این ارقام به معنی این است که همچنان شهرداری به دنبال کمک های دولتی باشد.
غلامحسین مسعودی ریحان نیز در این خصوص گفت: سوال اینجاست که مبلغ ۱۱۲ میلیارد که از بودجه پیشنهادی کم شده است مربوط به هزینه های عمرانی است یا از بودجه جاری کم شده است؟
وی ادامه داد: وقتی از درآمد این مبلغ کم می شود شهرداری تبریز دیگر فعالیتی نمی کند در حالیکه شهرداری ۸ هزار میلیارد تومان سرمایه دارد که با این عدد می شود یک کشور را اداره کرد.
شهرام دبیری نیز در این خصوص گفت: کلیات بودجه تصویب شده است و در این مورد نباید بحث کرد.
وی ادامه داد: اگر تحقق بودجه شهرداری بیش تر از این مبلغ باشد، در متمم بودجه لحاظ می شود و بقیه کارهای عمرانی نیز اجرا می شود و در غیر اینصورت بیشتر صرفه جویی خواهد شد.
پس از بررسی و بحث توسط اعضای شورای اسلامی شهر تبریز، کاهش ۱۱۲ میلیارد تومان از درآمد شهرداری تبریز در سال ۱۳۹۸ به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تبریز رسید.
محمد اشرف نیا در ادامه جلسه گفت: اعضا شورا و رسانه ها استحضار داشته باشند که بحث عمران با خدمات کاملا متفاوت است.
وی ادامه داد: سعی کرده ایم برنامه ها را در کمیسیون عمران اولیت بندی کنیم، و به همین جهت پروژه ها را بر سه قسمت تقسیم کرده ایم.
اشرف نیا ادامه داد: پروژه های خودگردان، پروژه های اجرایی و ‌ناقص مانند آسفالت ریزی معابر، تکمیل خط یک قطار شهری و پروژه های مطالعاتی برای آینده، اولویت بندی پروژه های عمرانی توسط کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر است و در حال حاضر باید بررسی شود که کاهش هزینه ها از کدام یک از این اولویت ها خواهد بود.
وی افزود: در حال حاضر شهرداری حدود ۴۸۵ میلیارد تومان بدهی شهرداران و مدیران قبلی را پرداخت می کند و مردم در جامعه می گویند که شهرداری و شورای شهر فعلی کاری انجام نمی دهد و شهرداران گذشته بهتر عمل کرده بودند، اما مردم باید بدانند که شهرداران قبلی با وام فعالیت کرده اند و ما در حال پرداخت بدهی گذشتگان هستیم.
سعید نیکوخصلت دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: از زحمات عزیزان تشکر می کنم، از کمیسیون عمران تقاضا دارم که اولویت آسفالت ریزی در مناطق را طبق جدول زمانبندی و ‌منطقه ای اعلام کنند.
وی ادامه داد: بودجه یک پیش بینی بر اساس اتفاقات گذشته است و بنظر من هرچقدر بودجه واقع بینانه نوشته شود بیشتر محقق خواهد شد و با تدوین بودجه های غیر واقعی، وحدت فکری از بین می رود، باید اولویت بودجه توسعه پایدار و پروژه های ثروت آفرین باشند . ثروت از طریق حضور توریست، روان سازی ترافیک و... بوجود می آید.
فریدون بابایی اقدم رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این خصوص گفت: در ارتباط با درآمد های شهرداری صحبت هایی در جلسه گذشته شد، اعتقادم بر این است که باید بیشتر از ۱۱۲ میلیارد از درآمد شهرداری کم می شد تا شهرداری در سال آینده در منگنه قرار نگیرد
وی ادامه داد: دکتر بهشتی اعلام کردند که در سال آینده اولویت بر روی پروژه های ناتمام باشد که موضوعی بسیار مهم است.
بابایی اقدم خاطر نشان کرد: در منطقه ایده لو پروژه ای در حال اجراست که تا بحال حداقل ۴۰ میلیارد هزینه شده است، حتی سهم شهرداری از لاله پارک فروخته شده تا در این پروژه هزینه شود، حدود ۶۰۰ خانه مسکونی در اسن منطقه تملک شده و عین محلی که بمب باران شده به حال خود رها شده است.
وی ادامه داد: برای این پروژه سال گذشته ۴ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود و امسال نیز دقیقا ۴ میلیارد تومان هزینه در نظر گرفته شده است که کافی نخواهد بود.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز خاطر نشان کرد: آقای شهین باهر بعنوان یک شهرساز باید در بودجه نویسی تفاوت هایی با دیگر شهرداران داشته باشند و اگر مقدور باشد بحث وام ها نیز در بودجه لحاظ شود.
عبداله تقی پور رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این جلسه گفت: در جلسات مختلف نیز اعلام کرده ام که لیستی از پروژه ها اعلام نشود بلکه چند پروژه شاخص اعلام شود که شهرداری تا پایان سال ۹۸ آن پروژه ها را به پایان برساند که متاسفانه در بودجه سال آینده نیز لحاظ نشده است.
وی ادامه داد: در مورد محیط زیست و فضای سبز نیز باید توجه ویژه ای شود که متاسفانه به این موضوع توجهی نشده است.
تقی پور با بیان اینکه دوربین های ترافیکی در ایجاد انضباط ترافیکی شهر نقش ویژه ای اعمال می‌کنند خاطر نشان کرد: طبق گزارش کمیسیون عمران اگر تعداد دوربین ها بیشتر شود در روان سازی ترافیک بسیار موثر خواهد بود، بحث هوشمند سازی شهری نیز باید در بودجه لحاظ شود.
شکور اکبرنژاد در تذکری خطاب به شهردار تبریز گفت: از آقای شهردار می خواهیم برای جذب سرمایه گذار در شهر وقت بیشتری بگذارید، باید کارشناسانی باشند تا بتوانیم برای شهر تبریز سرمایه جذب کنیم.
مسعودی ریحان نیز گفت: در مورد درآمد شهرداری بصورت سنتی عمل می شود و اگر بتوانیم از دارایی های شهرداری درآمد کسب کنیم بسیار مفید خواهد بود، بطور مثال در پروژه جواهر شهرداری چقدر سرمایه دارد که می تواند تبدیل به درآمد شوند.
وی ادامه داد: شهرداری تبریز مانند پیرمردی است که سرمایه زیادی دارد ولی نمی تواند پولی از آنها در بیاورد.
مسعودی ریحان خاطر نشان کرد: اینجا ادعا می کنم که اگر شهرداری بتواند از سرمایه های خود بهروری داشته باشد دقیقا به میزان بودجه پیشنهادی درآمد کسب کند.
وی ادامه داد: شهرداری دارایی های خود را به شورا اعلام کند، وقتی شورای شهر از سرمایه های شهرداری اطلاعی ندارد بر چه مبنایی بودجه تصویب می کنیم و از خارج از مجموعه شهرداری فردی انتخاب شود تا سرمایه های شهرداری تبریز را بهره ور کرده و تبدیل به درآمد کند.
وی همچنین با اعلام اینکه شهرداری باید ملزم شود تا از سرمایه های خود درآمد کسب کند خاطرنشان کرد: شهرداری نمی تواند ساختار ها را تغییر دهد، اگر می توانست در چندین سال گذشته این کار را می کرد چراکه شهرداری ۱۵ هزار نفر نیرو‌ و این همه سرمایه دارد، اگر به یک بازاری این نیرو و سرمایه را بدهیم بهتر از ما شهر را اداره می کند.
وی ادامه داد: باید شهرداری را ملزم کنیم تا ۱۱۲ میلیارد را از بودجه جاری کاهش دهد.
ایرج شهین باهر، شهردار تبریز نیز در این خصوص گفت: به حد کافی در کمیسیون ها موضوع بودجه بحث شده است.
وی ادامه داد: دکتر ریحانی بحث‌هایی در مورد تغییر ساختار کردند ولی فقط می خواهم به یک موضوع اشاره کنم که در مورد اساسنامه سازمان ها، ماه ها کارشناسان و اعضای شورا تلاش کردند ولی وقتی در تهران کارشناسی کل این تصمیم گیری ها را زیر پا می گذارد چگونه می توان ساختار را تغییر داد.
شهرام دبیری در ادامه جلسه گفت: قسمت درآمد بودجه به اتمام رسید و تمام اعضا محترم شورا صحبت کردند ولی متاسفانه کسی پیشنهادی برای کاهش هزینه ها نداشت.
وی ادامه داد: باید هزینه های شهرداری را از قسمتی کاهش دهیم، حال اعضای شورا در این مورد پیشنهاد ارایه دهند
اگر واقعا کمیسیون عمران و شهردار در نظر دارند پروژه خاصی شروع شود، اعلام کنند تا مبلغی تخصیص یابد.
محمد اشرف نیا رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز گفت: کاهش ۱۱۲ میلیاردی درآمد تصویب شده است و از اعضا شورا تقاضا دارم به شهرداری و‌ کمیسیون فرصتی داده شود تا پروژه های عمرانی را بررسی کرده و نتیجه را اعلام کند.
فرج قلیزاده در ادامه گفت: در مورد بحث اصلاح ساختار پیشنهاد می شود ۳۰ تبصره پیشنهادی در بودجه سال ۹۷ را مطالعه کنیم و هشدار می دهم که در سال ۹۸ ریالی برای عمران پولی نخواهد ماند و چاره ای نداریم که به اصلاح ساختار ها توجه کنیم و با برگزاری جلسات متعدد و پشت سر هم تدبیری اندیشیده شود.
در پایان کاهش هزینه های عمرانی شهرداری تبریز به مبلغ ۱۱۲ میلیارد تومان در سال ۹۸ به تصویب اعضای شورای شهر تبریز رسید.
همچنین اعضا شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه جلسه نسبت به رفع ایرادات فرمانداری تبریز بر بندهایی از تعرفه عوارض محلی پرداختند
 

 


روابط عمومی :محمد کارآموز   سایت: مریم سعیدزاده مریم سعیدزاده
PDF چاپ چاپ